torsdag 22 januari 2009

Pesto utan nötter


Med en nötallergiker i huset, kan något så simpelt som pesto, kännas lyxigt. Häromdagen provade jag att göra denna goda röra med solroskärnor istället för pinjenötter. Det blev bättre än vad jag hade väntat mig, faktiskt väldigt gott. Dessutom blir det några kronor billigare, än att använda nötterna. Jag och min man åt peston i all enkelhet till spagetti. Nästa gång ska använda det till pizza med parmaskinka. Mmmmm, det blir nog redan till helgen...

Pesto med solroskärnor

2 krukor basilika
25 gram rostade solroskärnor
1 1/2 vitlöksklyftor
drygt 1 dl finriven parmesanost
3/4 dl olivolja
1/2 tsk salt

Lägg basilikablad, solroskärnor, vitlöksklyftor och parmesanost i en mixer. Kör till alla ingredienser blandat sig. Tillsätt därefter olivoljan i en tunn stråle. Smaka av med salt. Klart!

2 kommentarer:

Linnea sa...

Tack så mkt för receptet. skall prova ikväll, jag har en kompis som är nötallergiker!

Anonym sa...

Ett recept att rekommendera både för nötallergiker och icke nötallergiker