tisdag 6 september 2011

En mycket god ostsås


Ser man på, här kommer ett recept! Det var verkligen länge sedan. Maten jag lagade idag blev så god och då blev jag sugen på att matblogga igen. Den här ostsåsen brukade jag få hos au-pair familjen jag bodde hos för femton år sedan. Mamman i familjen var väldigt bra på att laga mat och när jag återvände till Sverige hade jag en massa bra recept med mig hem.

Jag serverade såsen till färsk ravioli med karl johansvamp och tryffel, från ICA. Mycket god pasta, med fin tryffelsmak och som passade mycket bra ihop med den parmmesanstinna såsen. Rekommenderas!

Kerstins ostsås
4 portioner

3 dl riven parmesanost
2 dl crème fraiche
1/2 grönsaksbuljongtärning
1-2 msk vatten
1 krm paprikakrydda
1 knivsudd muskot
vitpeppar och ev lite salt

Värm crème fraichen i en kastrull. Rör i osten och låt den smälta. Smula ner buljongtärningen och smaksätt med kryddorna. Späd med lite vatten. Servera till pasta och en sallad.

2 kommentarer:

designofluna sa...

åh, jag blir så hungrig. Tur att jag ska äta lunch nu. Kram Malin

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Mmm, låter hur gott som helst! Parmesanost gör allt snäppet godare ;)