lördag 26 oktober 2013

Frukostfrallor


Idag har jag nog faktiskt överträffat mig själv. Jag har bakat frallor till frukost. Frallor bakade på en deg som jag rörde ihop igår kväll. Jag är mycket imponerad av mig själv, eftersom jag är så morgontrött att jag knappt orkar kliva ur sängen på morgonen och den här degen skulle jag dessutom komma ihåg att göra dagen innan (planering är inte min starkaste sida). Men då var också detta frallor som krävde minimal ansträngning.

Jag lyssnade på Meny i P1 för ett par veckor sedan. Tomas Tengby var hemma hos Martin Johansson, alltså Pain de Martin, och bakade knådfria bröd. Jag blev väldigt inspirerad. Insåg att det här är så enkelt att till och med jag kan få till ett gäng frukostfrallor att lyxa till en helgmorgon med. Och minsann, idag blev det av och frallorna blev riktigt goda. Knaprig skorpa och mjuka inuti, precis som frallor ska vara.

Eftersom degen jäser så länge, bildas tydligen glutentrådar utan knådning. Det är ju briljant. Jag har aldrig hakat på surdegstrenden, eftersom det tar sådan tid och kräver så mycket pyssel och omsorg. Den här tekniken, med vanlig jäst och jättelång jästid, passar mig mycket bättre. Bröd för den lata bagaren. Receptet kommer från Sveriges radios hemsida, men jag har använt lite rågsikt istället för bara vetemjöl.

Frukostfrallor från P1
10-12 st

2 g jäst
3 ½ dl kallt vatten
3 ½ dl vetemjöl
3 dl rågsikt
1 ½ tsk salt

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjöl och salt. Degen behöver inte knådas utan bara blandas samman. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur 6–10 timmar.

Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord. Dra ut degen lite i kanterna så att du får en kvadrat. Vik ihop degen till ett litet paket: översidan mot mitten och undersidan mot mitten, vänsterkanten mot mitten och högerkanten mot mitten. Exakt hur det går till är inte så noga. Vänd degen uppochned så att skarven kommer mot bänken. Strö på lite mjöl och täck med en handduk. Låt jäsa 30–50 minuter (beroende på hur varmt det är och hur bråttom du har). Sätt ugnen på 250 grader.

Dela degen i tre remsor och varje remsa i fyra bitar. Lägg degbitarna med mjölade sidan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in mitt i ugnen och grädda tills frallorna fått ordentligt med färg, cirka 12–15 minuter. Ta ut frallorna och låt svalna lite på ett galler.

Inga kommentarer: