söndag 3 maj 2009

Vårig laxrätt


Idag har vi ordnat med barnkalas för E och det var roligt, men oj va trötta vi var efteråt! Det var med nöd och näppe, som jag lyckades laga till en middag när vi kom hem. Det blev en vårig och fräsch middag med lax och citron. Egentligen skulle man ha sparris till, men det hade jag tyvärr inte hemma. Däremot hade vi färskpotatis, utländska såklart, men helt ok. Ett tips; det är viktigt att salta laxen ordentligt, för att den ska smaka för surt av citronen. Jag tror även att lite finhackad scharlottenlök hade passat fint till, det ska jag prova nästa gång.

Timjanlax i ugn
4 portioner

700 g lax i bitar
olivolja till formen
1 kruka färsk timjan
skal och saft från 1/2 citron
3 msk olivolja
1 citron
salt, peppar

Sätt ugnen på 125 grader. Häll lite olivolja på botten av en ugnsfast form. Strö hälften av timjanen på botten. Lägg laxbitarna ovanpå. Finhacka resten av timjanen och blanda med citronskalet och saften, samt olivoljan. Häll blandningen över laxbitarna och krydda med salt och peppar. Skär citronen i bitar och lägg dem i formen runtom laxen. Baka laxen i ugnen i ca 20 minuter. Servera laxen till färskpotatis och kokt grön sparris.

1 kommentar:

Annika sa...

Det där lät verkligen gott! Jag älskar fisk i alla dess former, och det blir ju ofta så att lax hamnar på matbordet, kanske för att dte är så enkelt och prisvärt? Saknar ibland fiskutbudet på Värskusten (jag är fldd och uppvuxen i Gbg). Det känns inte likadant i Stockholm.