onsdag 12 maj 2010

I brist på aptit

Jag är tämligen ovan vid känslan, men de senaste veckorna har jag faktiskt inte haft någon aptit. Ibland blir jag hungrig, men aldrig sugen på något. Det är en förödande känsla för en så matgalen tjej som jag. Det får mig att känna mig lite vilsen och deppig. Det är otroligt svårt att motivera sig till att laga mat, när man inte vill äta. Men äta bör man annars dör man som min mormor brukar säga och det är ju tur att O har blivit en sådan hejare på att laga mat. Oftast är det han som gör middag nu för tiden och när jag väl gör det blir det i form av något halvfabrikat med pasta till. Så trist, men barnen verkar uppskatta det. De gillar Findus bättre än hemlagat (det är min stora sorg i livet ;-).

När jag inte sitter och deppar för att jag inte har någon aptit, får jag istället gjort en massa andra saker. Jag börjar förstå hur mycket av min tid som i vanliga fall går åt till att tänka på mat, läsa om mat, titta på matprogram på TV, laga mat och att städa efter matlagandet. Nu läser jag istället mycket böcker, tittar på film och dokumentärer och gör upp lite planer för en stundande Berlinresa. Jag njuter för fullt av att läsa. Just nu håller jag på med Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Den är fantastiskt bra. Men jag längtar nästan efter att den ska ta slut för jag vill börja på Just kids av Patty Smith. Efter den ska jag ta itu med Berlin på 8 kapitel av Carl-Johan Vallgren och det måste jag göra snart för vi åker till Berlin om bara två veckor! Inte nog med det så har jag fått en deckare i present av min fina kollega H och den ser jag också fram emot. Som ni förstår, har jag lite att göra...

Om den här aptitlösheten fortsätter, kanske jag får utveckla min blogg till att innehålla mer än bara recept. Det är så roligt att blogga, särskilt när man får snälla kommentarer från er som läser. Jag uppskattar det verkligen! Och jag tar tacksamt emot tips på fler böcker jag bara måste läsa!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Boktjuven har varit vinterns storsäljare (av en anledning) så har du inte redan slukat den är det ett tips.
Och om du (som jag) gillar choklad är Carole Matthews två böcker om The Chocolate Lovers Club lättsmält feel good-underhållning.

Trevlig helg!