måndag 5 juli 2010

Enkel potatissallad till kassler


Jag måste börja med att berätta att jag i helgen var på det vackraste och mysigaste bröllopet någonsin (bortsett från mitt egna)! Bruden och brudgummen var så underbart fina, gästerna likaså, maten var god och vädret var helt strålande. Ja, det var en dag och en kväll att minnas. Tyvärr glömde jag min kamera hemma, så några bilder har jag inte. Tur då att så många andra knäppte med sina kameror hela tiden. Nu hoppas jag att jag snart ska få gå på ännu fler bröllop. Det är ju så fantastiskt roligt!

Ett annat stort glädjeämne är att jag idag börjat min semester. Sex långa och härliga veckor ska jag vara ledig och under den tiden ska jag laga mycket god mat, förhoppningsvis bada massor i havet och läsa många bra böcker. Inte så mycket annat planerat faktiskt, förutom att hälsa på vänner i deras sommarstugor och att hänga i vår egna stuga. Det ska bli så underbart!

Första dagen på semester började jag med att äta brunch med det nyblivna äkta paret (och några några kompisar) på Egg & Milk. Där kan man äta fantastiskt goda bagels och amerikanska pannkakor med lönnsirap. Åh, jag älskar det stället!

Efter det träffade jag min mamma och medan hos passade barnen köpte jag en hutlöst dyr bikini. Snygg var den och nu kanske jag känner mig lite mindre förnedrad när jag så småningom besöker en badplats. Det är planen i varje fall.

På kvällen lagade jag en enkel och somrig middag. Det blev en potatissallad med stekt kassler. Väldigt gott om jag får säga det själv. Här kommer receptet:

Senapskryddad potatissallad med kassler

2 portioner

250 g kassler
300 g potatis
1/2 paprika
1/3 liten gurka
1 röd färsk lök
1/2 msk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
salt och svartpeppar

Koka potatisen och låt den svalan. Strimla rödlöken tunt. Skär gurkan och paprikan i små tärningar. Blanda allt i en skål. Blanda samman senap, vinäger och olja i en skål. Krydda med salt och peppar efter smak. Häll dressingen över potatissalladen och blanda. Skär kasslern i skivor. Stek i het grillpanna och servera potatissalladen till.

2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Vilken fin blogg. SKönt med semester, njut!

Helena mitt i smeten sa...

Tack Erika! Jag ska verkligen njuta.