onsdag 7 juli 2010

Grekinspirerad potatissallad



Det är så underbart att ha semester! Jag har det så mysigt tillsammans med mina barn och jag har äntligen tid att göra sånt som jag länge längtat till. Som att pyssla och måla med ungarna, stressfria promenader och massor med fikapauser. Jag har märkt att lusten att laga mat har kommit tillbaka, när matlagning inte bara behöver vara de där 20 minuterna man slänger ihop en middag innan barnen ska i säng. Om något saknas i kylskåpet är det bara att gå till affären och handla det för vi har tid. Vi har massor av tid!

På söndag fyller min lilla flicka 2 år. Det känns ofattbart, men det är faktiskt sant. Vi ska naturligtvis ställa till med kalas för henne och jag har börjat baka. Min tanke är att baka en tårta från grunden, så idag har jag gjort egna tårtbottnar. Nu ligger de i frysen och väntar på den stora dagen. Jag brukar inte göra det själv, för jag tycker det är så svårt att skära sockerkakan i jämna lager. Men någon gång måste jag ju lära mig så för att jag ska känna mig trygg ska jag köpa färdiga tårtbottnar att ha i reserv. Hur tårtan tillslut blir får jag blogga om lite senare.

Här kommer ett recept på en potatissallad, som jag gjorde härom dagen. Jag har helt snöat in på färskpotatissallader av olika slag. Den här gången kom inspirationen från Grekland. Tillbehören bestod av parmaskinka, chorizo och lomo. Jättegott, men minst lika bra tror jag det blir med rökt makrill eller lax.



Färskpotatissallad med fetaost och spenat

4 portioner

500 g färskpotatis
200 g fetaost
50 g färsk späd spenat
1 liten rödlök
1/2 ask coctailtomater
1 bit gurka
1 msk dijonsenap
2 msk vitvinsvinäger
4 msk olivolja
salt, peppar

Koka potatisen och låt den ånga av och svalna. Skär den sedan i mindre bitar om det behövs. Tärna fetaosten och halvera tomaterna. Skär rödlöken i tunna skivor och gurkan i ganska tjocka kvartar. Skölj spenaten. Blanda alltsammans i en skål. Vispa ihop senap, vitvinsvinäger och olja för att göra vinägretten. Smaksätt med salt och peppar efter smak. Servera salladen och vinägretten till kallskuret eller rökt fisk.

1 kommentar:

tina sa...

Vilken frestande sommarmatstallrik, man vill inte äta annat än sallader i olika former sådana här varma dagar! Tack förresten för finfina smultronställetips, uppskattat! Med önskan om en fortsatt skön semester!