tisdag 27 december 2011

Sånt jag gör när jag är ledig


Jag njuter då oförskämt mycket av min ledighet. Jag sov till halv tio i morse. Åt frukost länge, rundade av med att dricka kaffe innan familjen begav sig ut på en promenad i solskenet. Nu dricker jag te och sedan tänkte läsa lite i min bok, under tiden som barnen leker med en kompis som är på besök. Eller så bakar jag något från kokböckerna jag fick i julklapp. Det är sånt jag gillar att göra när jag är ledig. Nothing fancy, med andra ord.

Igår bakade jag goda rågsiktskakor, på vasslen jag fick över när jag gjorde äggost till jul. Det blir så fantastiskt gott när man bakar på vassle. Dessutom gjorde jag dubbel sats och fyllde frysen med bröd, eftersom jag ju hade all tid i världen att baka. Här kommer receptet:

Rågsiktskakor
4 stycken

5 dl mjölk eller vassle
50 g jäst
50 g smör
1/2 dl sirap eller honung
1,5 tsk salt
ca 14 dl rågsikt

Värm mjölken/vasslen till 37 grader. Smula ner jästen i en skål och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Klicka i smöret och tillsätt sirap (eller honung). Häll i mjölet, men spara en deciliter till utbaket. Bearbeta degen i minst 5 minuter i maskin (den dubbla tiden om du knådar för hand), tills degen känns smidig. Rör till sist i saltet. Låt degen jäsa övertäckt i ca 45 minuter.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i fyra delar och forma dem till runda bullar. Kalva ut bullarna till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel. Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag njuter också av att vara ledig, förstår precis vad du menar, ta det lugnt på morgonen, baka å laga mat...gott nytt år önskar jag dej!