söndag 12 december 2010

Halvfabrikat X 2 - snabblagad kycklingmiddag



Idag gjorde vår lilla familj en utflykt till Frölunda torg (en galleria utanför Göteborg) för att köpa en tomtedräkt till E. Jag tror vi spenderade längre tid med att leta efter parkeringsplats, än vad vi gjorde inne i själva köpcentret. Det var kopiöst mycket folk ute och shoppade, vilket naturligtvis var väntat, men stressade ändå upp mig och O. Min man kommunicerade med aggressivt kroppsspråk med övriga bilister i parkeringshuset och vi var alla tacksamma när han tillslut hittade en liten ruta åt vår bil. Vi hittade snabbt och lätt vad vi letade efter och fick samtidigt även köpt några julklappar. Vi var högeffektiva, och det är något helt nytt för oss, men trots det fick vi bekräftat det vi redan anade: vi föredrar att shoppa på nätet!

Jag var även högeffektiv på kvällen när jag lagade middag. O köpte en påse frysta grönsaker när han handlade sist och den bestämde jag mig för att använda idag. Påsen från Felix innehåller potatis, morötter, broccoli och rödlök. Grönsakerna är kryddade med citron och det låter ju gott. Halvfabrikat är väl inte så sexigt alla gånger men det är väldigt bekvämt.



Tyvärr var inte "Krögarblandningen" någon höjdare. Grönsakerna var i väldigt varierande storlek vilket gjorde att en del bitar blev överkokta, medan andra blev stenhårda. Dessutom var potatisen fuktig, morötterna sega och citronsmaken unken.

Kycklingen jag lagade var dock väldigt lyckad. Så enkelt med lite salami och basilikablad. Som sås använda jag crème fraiche gourmet med smak av getost och rosmarin. Det är en favorit hos oss. Halvfabrikat kan vara lyckade med andra ord, även enligt en så kräsen typ som jag. Nästa gång jag lagar denna rätt ska jag göra egna ugnsrostade grönsaker. Det är ju inte särskilt krävande men blir väldigt mycket bättre.

Kycklingfilé med salami
4 portioner

600 g kycklingfilé (4 st)
8 skivor salami
12-16 basilikablad
1 msk smör + 1 msk olja
salt och peppar

2 dl crème fraiche gourmet (getost, rosmarin och honung)

Sätt ugnen på 200 grader. Skär ett snitt längs med varje kycklingfilé. Vik salamiskivorna och lägg in två skivor i varje filé. Lägg även in 3-4 basilikablad per filé och knyt ihop filéerna så att fyllningen inte ramlar ut. Det går även bra att "sy" ihop snittet med ett grillspett i trä, det gjorde jag. Hetta upp smör och olja i en panna och stek kycklingen ett par minuter på varje sida. Efterstek i ugnen i ca 15 minuter. Servera med ugnsrostade rotfrukter och crème fraiche gourmet.

Inga kommentarer: