torsdag 9 december 2010

Julig cheesecake med pepparkaka och apelsin


Jag har ett mycket bra jobb. Idag fick jag hjälpa till på en julmarknad och där sålda jag bland annat smycken som min duktiga syster gjort. Jag fick också fika på en underbar cheesecake som duktiga E hade gjort. Jag norpade snabbt receptet för den här vill jag bjuda nära och kära på i jul. Tydligen ska den vara enkel att göra också och det är bra tycker jag. Kika förresten in på min systers blogg och fynda fina julklappar vetja!

Apelsin- och pepparkakscheesecake

ca 8 bitar

100 g smör
30 pepparkakor

Fyllning 1
200 g philadelphiaost
1 1/2 dl socker
3 ägg
1 msk finrivet apelsinskal
2 msk pressad apelsinsaft

Fyllning 2
2 dl crème fraiche
1/2-1 dl florsocker
1 apelsin (skalet)
pepparkakor

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna lite. Mixa pepparkakorna och rör ner det smälta smöret i kaksmulorna. Bred ut kakblandningen i en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Grädda i 10 minuter.

Blanda philadelphiaosten med sockret. Rör i ett ägg i taget och sist apelsinskalet och saften. Bred ut smeten på pepparkaksbotten. Grädda i 30 minuter. Låt kallna.

Rör ihop crème fraiche och florsocker. Bred ut blandningen på kakan och garnera med apelsinskal och peparkakssmulor.

1 kommentar:

Cupcakesfluffan sa...

Låter som en himla god cheesecake