onsdag 9 februari 2011

Gurksallad med chili


Jag skrev i en av mina veckomatsedlar för ett tag sedan, att jag skulle göra en gurksallad. Det blev aldrig gjort då, men idag testade jag receptet. Det blev mycket gott. Jag är väldigt förtjust i inlagd gurka. Det är något min mormor alltid brukade servera, på den tiden då hon fortfarande bjöd på söndagsmiddag ibland. Den här gurksalladen är ganska lik inlagd gurka, förutom att salladen är kryddad med chili och sesamolja istället för persilja. Fantastisk fint tillbehör, som passade utmärkt till fiskbiffarna jag lagade igår (biffarna räckte till middag idag med!)

Asiatisk gurksallad
4 portioner

1/2 gurka
1/2 röd chili
2 msk risvinäger
1 msk strösocker
1/2 tsk sesamolja
2 krm salt

Skölj gurkan och skiva den tunt med mandolin eller osthyvel. Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Blanda samman gurkan och chilin med risvinäger, socker, sesamolja och salt. Klart!

Receptet kommer från Allt om mat.

4 kommentarer:

charlotta sa...

inlagd gurka (eller pressgurka som farmor kallade det) är fortfarande en tradition i vår familj, även om det var farmor och farfar som började med det. låter hur som helst spännande med sesamolja och chili!

Remsan sa...

Jag älskar asiatiskt och jag älskar pressgurka och så hittar jag en mix av dessa! Måste testas

Daniel sa...

Nami måste testa!

Mårtenssons kök sa...

Får oss att hamna rakt tillbaka i Thailand, Håkan åt stark gurksallad några gånger. Inte utan att man längtar tillbaka...