onsdag 9 mars 2011

En vegetarisk curry


Den här rätten lagade jag ofta när jag var student. Dels för att den är väldigt god, dels för att den inte kostar många kronor att laga. Då, för länge sedan, hade jag dille på curry och åt det var och varannan dag. Numera är det snarare en sällsynt krydda i mina rätter, men gott är det allt.

Idag blir det ett kort inlägg för O sitter bredvid mig och väntar på att vi ska påbörja säsong fem av The Wire. För er som inte har sett den serien än, kan jag varmt rekommendera den. Framförallt för handlingen känns så realistisk. Det var längesedan den gick på tv, men den går att köpa på dvd. Go kväll!

Indisk curry med vitkål

4 portioner

2 gula lökar
2 msk olja
3 msk curry
1 burk kokosmjölk
1 dl vatten
2 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk sambal oelek
3/4 kilo vitkål

Tomatraita:
1 tomat
2 dl naturell yoghurt
1 tsk mald kummin
1 tsk salt
1 tsk socker

Hacka löken. Fräs den glansig i oljan i en rymlig gryta eller stekpanna. Tillsätt curryn och låt den fräsa med. Häll i kokosmjölk, vatten, salt, socker och sambal oelek. Hyvla vitkolen runt med en osthyvel och låt den puttra i såsen tills den är mjuk men ännu lite krispig. Det tar bara några minuter.

För att göra tomatraitan, hacka tomaten och blanda den med yoghurten. Krydda med kummin, salt och socker och ställ kallt en stund innan serveringen.

Servera vitkålscurryn med basmatiris och den svalkande raitan till. Naanbröd passar också bra.

1 kommentar:

Lisa sa...

Vegetariskt och curry. Sjukt härlig kombo! Här ska det lagas:)