måndag 21 mars 2011

Löjligt enkelt


Idag åt vi rester till middag, så himla skönt på en trött måndag. Jag lade lite energi på att baka bröd istället. Men särskilt krävande var det inte. Jag tror inte det kan bli enklare än så här faktiskt. Jag rullade inte ens frallorna. Jag bara skar upp degen och la på en plåt. Efter drygt en timma var det klart. Så långt ifrån surdegsbakning man kan komma och helt i min stil!

Rågsiktsfrallor
20 stycken

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
2 msk sirap
2 tsk salt
11-12 rågsikt

Värm vattnet till 37 grader. Smula i jästen och låt den lösa upp sig. Tillsätt övriga ingredienser och bearbeta degen i en assistent i 5-10 minuter. Jäs under bakduk i 45 minuter. Lägg degen på mjölat på mjölat bakbord och knåda degen en stund. Dela degen i två bitar och rulla ut till två rullar. Skär varje rulle i 10 bitar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper, pudra över lite mjöl. Jäs ytterligare 30 minuter. Värm ugnen till 225 grader. Grädda frallorna i ca 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

Annika - Bakat och lagat sa...

Har precis hittat till din sida för första gången - och tycker det är sååå tråkigt att jag inte har tid att sitta här längre (måste diska :-(). Hade gärna kikat igenom ditt arkiv. Fin blogg!

Helena mitt i smeten sa...

Tack snälla du!