torsdag 15 september 2011

Chokladmacaroner


Igår var min sista dag på jobbet. Efter mer än nio år på samma ställe, tackade jag för mig och traskade därifrån med en stor fin blomma och en massa vemod i hjärtat. Det känns så konstigt att jag inte ska gå dit mer.

Men det var dags att byta jobb nu. Nio år är väldigt lång tid och ju längre tid man stannar, känns det som att man växt fast på stället. På måndag börjar jag på det nya jobbet. Nytt uppdrag och halverad restid känns uppfriskande. Och nervöst.

Jag fixade fika till mina kollegor igår. Jag gjorde en bärpaj (mer om den en annan gång) och chokladmacaroner. Tack vara mandelmjöl, som jag köpte på Petite France för ett tag sedan, gick det betydligt smidigare än vanligt. Det är så gräsligt tråkigt att skålla och mala mandel, plus att det är svårt att få det sådär finmalet som det helst ska vara.

Receptet hittade jag på alltommat.se, men jag gjorde om det lite. Och det blev så himla bra! Spröda på utsidan och mjuksega på insidan, precis som det ska vara. Tipset från Allt om mat,att föra över macaronerna på en fuktig handduk var bra. Tyvärr blev min bild mindre lyckad, men den får duga.

Nu tänkte jag gå ut med barnen och njuta av höstsolen. Man får ju passa på när det för en gångs skull inte regnar.

Chokladmacaroner med chokladsmörkräm
25-30 st

250g florsocker
100 g mandelmjöl
12 g kakao
3 äggvitor, 2,5 dl
100 g strösocker

Chokladsmörkräm
75 g rumsvarmt smör
1 äggula
1 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Chokladsmörkrämen: Rör smöret mjukt. Sikta i florsocker, kakao och vaniljsocker. Rör ner äggula. Blanda till en slät kräm.

Macaroner: Sätt ugnen på 150°. Sikta de torra ingredienserna genom en finmaskig sikt ner i en bunke och blanda. Vispa äggvitan i en separat bunke, först på låg hastighet, öka efter hand. Tillsätt strösockret, vispa till en fast marängsmet. Det tar ca 5 min. Vänd ner de torra ingredienserna i marängen och blanda varsamt. Spritsa ca 50 klickar stora som femkronor på bakplåtspapper. Låt kakorna torka en kvart före gräddning, dom spricker inte så lätt då.

Sätt in plåten i nedre delen av ugnen och grädda ca 18 minuter. Ta ut kakorna ur ugnen och låt dem svalna något på plåten. Lägg en handduk på en plåt och blöta den väl. Dra papperet med macaronerna från plåten till handduken och låt papperet bli fuktigt. Detta för att macaronerna inte ska bli torra. När de lossnar läggs de upp och ner på en torr plåt.

Bred en klick chokladsmörkräm på hälften av macaronerna. Tryck fast resterande macaroner uppe på krämen. Förvara torrt och svalt till serveringen.

2 kommentarer:

Kim sa...

Visst blir man glad när man lyckas med macaroner?

De har mandelmjöl på Lidl (iallafall på Stigerbergstorget).

Josefine sa...

ahhhhhhhhhhhh men gud den ser god ut.