söndag 16 juni 2013

Sommarpaj


Det har har varit väldigt gles mellan blogginläggen på senare tid, men idag har jag lagat ett par riktigt goda rätter och då kom inspirationen att blogga tillbaka. Jag gjorde en frisk och fräsch asiatisk sallad med räkor och grönt äpple, som jag ska återkomma till någon dag snart, och jag gjorde denna rabarber- och jordgubbspaj, som var riktigt god i all sin enkelhet.

Den här pajen slänger man ihop på ett kick. Jag förgräddade pajskalet en stund, för jordgubbar och rabarber vätskar sig ganska mycket och jag ville inte att pajen skulle bli geggig, men det är inte säkert det hade varit nödvändigt. Utan förgräddning blir pajen ännu smidigare att tillaga. Kombinationen jordgubbar och rabarber är en klar vinnare och med denna smöriga pajdeg till kan det inte bli annat en gott.

Lättlagad rabarber- och jordgubbspaj
8 portioner

175 g smält smör
3 del vetemjöl
1 dl socker
1/2 tsk salt
172 tsk bakpulver

Fyllning:
200 g skivade jordgubbar
200 g skivad rabarber
2 msk strösocker
2 tsk potatismjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en skål. Rör ner det avsvalnade smöret. Platta ut degen i en ugnssäker form. Förgrädda pajskalet i 8-10 minuter. Rör under tiden ihop ingredienserna till fyllningen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ytterligare 10-15 minuter. Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Inga kommentarer: