fredag 3 oktober 2008

Broccolipuré - godare än det låter!

Härom dagen kokade jag broccoli, som skulle serveras till stekt lax. En helt vanlig vardagsmiddag. Jag råkade glömma broccolin på spisen så att den blev överkokt. Om det finns något jag är känslig för, så är det överkokta grönsaker! Jag hade ingen lust alls att servera den sladdriga broccolin och då fick jag idén att förvandla den till puré istället. Det var många år sedan jag gjorde det sist och mindes inte alls receptet. Dessutom har jag serverat broccolipuré till kött förut. Anrättningen slumpades fram, baserat på det som fanns i kylen och frysen. Det blev överraskande bra! Man och barn vågade knappt smaka, men jag fick så småningom hyllningar för den gröna röran. Tillsammans med lax och kokt potatis, blev det en lyxmåltid, utan någon ansträngning alls. Underbart! Måtten i receptet nedan är ungifärliga. Det viktiga är klicken med smör och gräslöken. Det var det som lyfte purén.

3-4 portioner

1 broccolistånd
1 dl lätt crème fraiche
1-2 msk smör
1-2 msk hackad gräslök
salt
vitpeppar från kvarn

Koka broccolin i lättsaltat vatten, tills den är helt genomkokt. Häll av kokvattnet. Tillsätt crème fraiche och mixa med mixerstav till en slät puré. Låt en stor klick (riktigt!) smör smälta i purén och tillsätt gräslöken. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: