onsdag 28 januari 2009

Enkel njutning

Idag känner jag mig nöjd. Jag improviserade ihop en fiskrätt som blev riktigt lyckad. Smakmässigt alltså. Tyvärr blev fisken lite överkokt, men det var ändå gott för skyn blev så lyckad. Jag hade tänkt ta kort på maten, men det var inte att tänka på när fisken föll isär i tusen bitar. Det får bli nästa gång. I det här receptet bryner jag tomatpurén. Testa det, för det blir väldigt god smak! Mjölkfritt och fettsnålt är det också. Ja, jag känner mig nöjd som sagt.

Kolja med vitvinssky
4 portioner

500-600 g kolja
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
3 msk tomatpuré
2 msk olja
3/4 dl vitt vin
3/4 dl vatten
1-2 tsk timjan
1 1/2 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar

Skala och hacka löken och vitlöken. Skär fisken i bitar. Hetta upp lite olja i en tjockbottnad vid kastrull eller gryta. Bryn tomatpurén i en halv minut, se till att den inte bränns. Tillsätt löken och vitlöken och fräs dessa utan att de tar färg. Häll i vinet och vattnet och lägg sedan i fisken. Krydda med salt, peppar och timjan. Låt sjuda under lock i ca 5-10 minuter, beroende på hur stora fiskbitarna är. Servera potatis och t ex kokta sockerärtor till.

Inga kommentarer: