lördag 19 mars 2011

En klassiker


Jag vet, det är inte särskilt upphetsande med ett recept på köttbullar. För mig har det dock varit en utmaning att få till ett recept köttbullar, så att de blir precis som jag vill ha dem. Det vill säga, inte för lösa och inte för hårda och minst lika goda som mammas. Jag har provat ett otal recept och ändrat och trixat och tillslut kommit fram till det här. Man får ta det lite försiktigt med sirapen bara, så att inte köttbullarna blir för söta.

Köttbullar
4 portioner

500 g blandfärs
1/2 gul lök
1+2 msk smör
2 sk ströbröd
3/4 dl mjölk
1 msk svensk senap
1/2 msk sirap
1 ägg
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i 1 msk smör. Låt svalna. Blanda ströbröd, mjölk och lök i en bunke. Låt svälla i ca 10 min. Rör ner resten av ingredienserna och rulla små köttbullar av smeten. Lägg dem på en vattensköljd skärbräda. Stek köttbullarna i omgångar på medelvärme i 2 msk smör ca 5 min. Skaka pappan ofta så att bullarna förblir runda.

1 kommentar:

charlotta sa...

aha! intressant. sirap har jag då aldrig provat i köttbullar men det låter spännande! samma sak med senap. märkligt att jag inte tänkt på det innan, jag som är senap-o-holic. hoho.