torsdag 19 februari 2009

Varför krångla till det?

Ibland tänker jag att jag behöver bara en kokbok. Jag har drivor av mattidningar hemma och bokhyllan är full av kokböcker med glansigt papper och vackra bilder. Dessa bläddrar jag ganska ofta i för att få inspiration, särskilt när jag ska bjuda över vänner på middag. Men när det gäller vardagsmat, finns det en kokbok som är oslagbar och det är "Vår kokbok". Mitt gamla exemplar är så väl använd att pärmen gått sönder och massor av sidor klibbar ihop. Boken är inte inspirerande, den är egentligen väldigt trist, men den är praktisk! Saken är den att när jag lagar mat från Vår kokbok, går den oftast hem hos resten av familjen. Många av recepten är enkla och likaså är smakerna på maten. Det passar familjens lille matvägrare väldigt bra, eftersom han går igenom en fas då all mat bemöts med stor misstänksamhet. Smaker och konsistenser analyseras och bedöms otroligt noggrant. Hårda bitar, svarta prickar, sega senor, alltid hittar han något som är fel! Dagar som dessa, när jag serverar kotlett med brunsås, behöver han inte oroa sig. Det man ser är vad man får, helt enkelt. Inte så kul för mig att laga dock. Först hade jag inte tänkt blogga om det alls, men varför inte? Det här är min variant på kotlett med brunsås. Inget krångligt eller nymodigt, som i mattidningarna, eller de glossiga kokböckerna. En gång i tiden har jag säkert lärt mig hur man lagar kotlett, från "Vår kokbok". Det var längesedan och nu slänger jag bara ihop det så måtten i receptet nedan är inte exakta. Att laga mat är inte så krångligt som det ibland kan verka när man läser recept. Det är bara att krydda lite mer eller späda lite om det smakar konstigt. Eller hur?

Kotlett med brunsås

4 portioner

4 kotletter med ben
1 msk smör
1 msk olivolja
1½ dl vispgrädde
½-1 dl vatten eller kokspad från potatiskoket om det finns
1 msk kalvfond (Knorr ska det vara!)
ca 1 tsk Worecestershiresås
Några stänk soja (den kolsvarta sorten som färgar såsen)
salt och svartpeppar
sky från köttet

Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp en stekpanna och lägg i smör och olja. Stek kotletterna 4-5 minuter på varje sida, på medelstark värme. Salta och peppra. Lägg kotletterna i en ugnsfast form och efterstek dem i ugnen i några minuter medan du gör såsen.

Rör ut grädden i stekpannan, Tillsätt vattnet, kalvbuljongen, Worecestershiresåsen och sojan. Koka ihop några minuter. Smaka av med salt och peppar. Rör till sist i stekskyn från kotletterna efter att du tagit ut dem ur ugnen. Kontrollera att köttet är helt genomstekt, vid benet kan det vara lite rött. Det är därför jag eftersteker dem i ugnen, då brukar de bli perfekta! Hur lång tid det tar beror på kotletternas tjocklek.

Servera kokt eller råstekt potatis och en grönsallad till.

Inga kommentarer: