onsdag 18 februari 2009

En tung doft av curry vilar i vårt hem


Jag älskar curry. Det är en genial kryddblandning, förutom det faktum att det tar en evighet att vädra ut lukten, när maten väl är uppäten. Nu sitter jag här och stör mig på stanken (det stinker till och med för nu är jag riktigt trött på det!) och inser att det kommer ta ett tag innan jag blir sugen på curry igen. Det här var ingen vidare införsäljning av det här receptet märker jag... Faktum är att rätten var supergod! Jag lovar. Jag skulle behöva en rejäl köksfläkt!

Fisk i curry
3-4 portioner

400 gram sejfilé
1 lite gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
1 msk olja
1 msk curry
1 burk kokosmjölk (400 ml)
1/2 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 msk mango chutney
2 tsk majsstärkelse (maizena)
ca 150 g blandade gröna grönsaker

Skala och hacka lök och vitlök. Skala och skär morötterna i tunna slantar. Fräs lök och vitlök i oljan i några minuter. Tillsätt curryn och rör om. Tillsätt kokosmjölk, vatten, buljongtärningar och mango chutney. Låt koka ca 5 minuter. Red av med maizena utrört i lite vatten. Tillsätt fisken, skuren i bitar. Tillsätt även morötter och grönsakerna (jag hade i en blandning av ärtor, sockerärtor och broccoli). Låt sjuda ca 5 minuter, under lock, tills fisken är färdig. Servera ris till.

Inga kommentarer: