måndag 23 mars 2009

Den hemlige kocken

Det pratas och skrivs så väldigt mycket om matkvalitet nu för tiden och det är mycket tack vare Mats-Eric Nilsson och hans två böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara". Jag tycker det är bra. Det är verkligen på tiden att livsmedelsindustrin granskas och ifrågasätts. Det är förmodligen på tiden att vi konsumenter blir lite mer medvetna också. För att höja min egna kunskapsnivå i ämnet något, har jag precis börjat läsa "Den hemlige kocken". Egentligen är det för tidigt för mig att uttala mig om boken, jag har bara läst ett par kapitel. Men jag gör det ändå. Jag har nämligen en känsla av att det här är lite väl präktigt och en aning sensationslystet, för min smak. Jag har precis läst om vad Mats-Eric skriver om rökessens. Det använder livsmedelsindustrin för att skapa röksmak på kött, som inte varit i närheten av ett rökeri. Mats-Eric är så otroligt upprörd över att köttet får sin rökta smak på artificiell väl. Jag känner mig mer tacksam över att jag inte behöver få i mig de cancerframkallande ämnen, som uppstår när livsmedel röks på traditionellt och "äkta" vis. Även om jag i grunden har en skeptisk inställning till den giriga livsmedelsindustrin, tror jag faktiskt att de ibland vet vad det pysslar med.

Nu ska jag sätta mig tillrätta i soffan och läsa vidare. Boken kanske tar sig...

Inga kommentarer: