tisdag 14 april 2009

Matvägraren och wallenbergare från havet


Varje gång jag ska laga något nytt blir jag lite nervös. Det är konstigt, med tanke på hur mycket mat jag lagar och att jag har rätt mycket vana vid det här laget. Jag förväntar mig alltid att jag ska misslyckas och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur klantig jag är! Därför var det extra roligt att gårdagens middag blev så bra. Jag kände mig extra pressad, eftersom havets wallenbergare är O:s älsklingsrätt och det här var som sagt min första gång. Jag surfade runt på lite olika sajter för att hitta ett bra recept och tillslut gjorde jag en kompromiss av dem alla. Det här blev en vardagsvariant av denna goda rätt. Hela familjen gillade det, till och med matvägraren E. Han gav rätten högsta betyg och jag tyckte att jag var värd en medalj! Han fick sin wallenbergare i ett hamburgerbröd med lite grönsaker till (lite fusk nästan :-). Jag misstänker att dessa fiskbiffar kommer serveras den unge mannen ganska ofta framöver...

Havets wallenbergare à la Helena
4 portioner

400g sejfilé (eller annan vit fiskfilé)
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 dl vispgrädde
1 ägg
2 dl ströbröd
2 msk smör

Tillbehör:
50g smör

Dela fisken i bitar och lägg dem i en matberedare. Krydda med salt och peppar. Mixa fisken och tillsätt grädden lite i taget tills en slät smet bildats. Tillsätt ägget och mixa ytterligare. Forma åtta biffar (smeten är ganska lös så använd två skedar) och vänd dem i ströbrödet. Smält smöret i en stekpanna och stek biffarna på ganska låg värme, tills de är genomstekta. Servera potatismos, gröna ärtor och skirat smör till.

Inga kommentarer: