måndag 20 juni 2011

Bästa sillen till midsommar


Tänk att det bara är några dagar kvar till midsommar! Jag hänger inte riktigt med just nu. Om bara solen börjar skina kanske jag snart är på banan.

Här kommer ett recept på väldigt god inlagd sill. Receptet kommer från ica och jag har gjort det många gånger. Den enda ändring jag gjort är att jag lagt till lite gräslök, men jag har vid andra tillfällen provat att ha i lite timjan och rosmarin och det smakade också bra.


Bilderna kommer från i påskas, när vi åt sillunch på vår kolonilott. Det var varmare då än vad det är nu...

Örtagårdssill

2 förpackningar 5-minuters inläggningssill (à 420 g)
1 kruka basilika
liten knippe dill
1 liten knippa gräslök
liten vitlöksklyfta
1 ägg
3 msk senap
1 msk vinäger
1 1/2 dl olja
2 dl lättcrème fraiche
1/2 tsk salt
1 krm peppar

Låt sillen rinna av och skär den i ca 2 cm breda bitar. Repa bladen från basilikan ,plocka dillen och finhacka gräslöken. Skala vitlöksklyftan. Lägg örter och vitlök i en hög skål eller kanna. Tillsätt ägg, senap, vinäger och olja. Mixa med stavmixer till en tjock grön sås. Rör i lättcrème fraichen och smaka av med salt och peppar. Varva sillen med såsen i en skål. Ställ kallt ca 1 dygn.

Inga kommentarer: