fredag 1 april 2011

Tomatsås med kyckling och fetaost


Äntligen fredag! Jag är riktigt trött efter en intensiv vecka och nu ska jag verkligen njuta av helgen. Imorgon ska jag i och för sig sälja saker på en loppis, vilket ju kan bli ganska intensivt det med kan jag tänka.Det ska bli intressant att vara försäljare, jag har aldrig sålt saker på en loppis förut. Däremot har jag köpt saker på loppis många gånger, det älskar jag! Den som känner för att fynda barnsaker, ska bege sig till Kulturhuset Kåken i Härlanda imorgon kl 11-15.

Idag gjorde jag en riktigt god och lättlagad pastarätt till middag. Receptet hittade jag i kokboken "Mat med magkänsla" av Fredrik Eriksson och Lisa Förare Winbladh. Jag har haft kokboken i ett par år, men detta var första receptet jag provat ur den. Det är skandal! Varför köper jag alla dessa kokböcker om jag inte använder dem?! Det måste bli ändring på det!

Kycklingragu med tomat och spenat
4 portioner

400 g kycklingfilé
1 msk olivolja
130 g färsk babyspenat
150 g fetaost
400 g passerade tomater
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 tsk socker
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Strimla kycklingfilén. Hetta upp oljan i en stor tjockbottnad teflonpanna. Bryn kycklingen så att den får lite färg. Salta och peppra. Slå på tomat, buljongtärningen och socker. Låt sjuda sakta under lock ca 12 minuter. Vänd ner spenaten, smula ner 100 g av fetaosten och låt puttra ytterligare några minuter. Smaka av med mer salt och peppar om det behövs. Servera såsen med nykokt pasta och smula över den sista fetaosten. (Jag har som vanligt gjort lite ändringar från originalreceptet.)