söndag 3 april 2011

Det var den helgen det

Den här helgen har jag agerat loppisförsäljare för första gången, utan någon större framgång. Jag som fantiserat om vilka tjusiga prylar jag skulle köpa för förtjänsten, åkte hem med enbart några nya hundralappar i plånboken. När jag på kvällen skulle göra tacopaj för första gången, gick det däremot bättre.

Jag hade hittat ett recept på Louise's Spis, som jag ville testa. Men eftersom jag är lite förvirrad och gjorde en del fel, blev det några ofrivilliga förändringar på receptet. Jag glömde köpa majs, så bytte det mot paprika. Dessutom köpte jag en annan tacokrydda än den vanliga så pajen blev ganska stark (barnen klagade över det...) Jag glömde även att ha i riven ost, vilket känns som ett dumt misstag. Min enda frivilliga förändring av receptet, bestod i en burk crème fraiche som jag lade till. Gott blev det hur som helst.

Jag tog ingen bild på maten igår eftersom vi hade ett par kompisar på besök och då ville jag inte slita fram kameran mitt i maten. Den här bilden visar hur pajen ser ut dagen efter, när salladen är lite vissen och nachochipsen är slut.


Helenas enkla tacopaj
4-6 portioner

100 g smör
3 dl vetemjöl
1 krm salt
2 msk kallt vatten

Fyllning
500 g nötfärs
1 1/2 påse tacokrydda (jag använde taco spicemix smoked & garlic från Santa Maria)
1 gul lök
1 msk olja
2 vitlöksklyftor
2 dl grönsakabuljong
1 dl chilisås
1/2 ask cocktailtomater
1/2 paprika
2 dl crème fraiche
torkad timjan och oregano

Blanda mjöl och salt i en skål. Smula ner smöret med fingertopparna, tillsätt vattnet och arbeta snabbt samman till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt den vila i kylen en stund.

Skala och hacka den gula löken. Fräs löken i oljan. Bryn sedan färsen, salta och peppra lite. Tillsätt tacokryddan, buljong och chilisås. Blanda och pressa ner vitlöken. Låt röran koka samman lite tills den nästan är torr. Dela tomaterna och skär paprikan i små bitar. Rör ner grönsakerna och de torkade örterna i köttfärsen och ta sedan stekpannan från värmen.

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg köttfärsröran i en ugnsfast form. Smeta på crème fraichen. Kavla ut pajdegen till ett lock och lägg det på färsen. Stoppa ner lite i kanterna. Gör stick i pajdegen med en kniv eller gaffel så att ånga kommer ut. Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 minuter. Servera tillsammans med sallad, gärn avocado, salsa och nachochips.

5 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Tacopaj är himla gott det, har överbliven tacosfärs i kylen, får nog bli lite tacopaj redan imorgon

Erika - Bakglädje sa...

Tacopaj är ju så gott.

charlotta sa...

åh, jag såg också den här pajen på hennes blogg! jag har för övrigt gjort exakt samma misstag som du - tagit den där starka kryddan istället för den vanliga, hoho.

Anne-Lie sa...

Ser gott ut! kan jag tänka mig att prova...:-)

Ann-Sofi sa...

Tacopaj är så gott men jag gör det alldeles för sällan.