tisdag 5 maj 2009

Lättlagad fisk med underbar sås


Idag fick det bli fisk med citronsås. Det var väldigt längesedan jag lagade denna goda sås och det är synd för den är så god! Till och med min lille matvägrare gillade den och gav den en femma i betyg. En kräsnare domare kan man inte hitta så jag är mycket nöjd.

Sjäva fiskrätten går att variera i det oändliga. Jag brukar laga den på spättafiléer som jag rullar ihop, det blir fint så. Av någon anledning köpte jag kolja den här gången, och det blev också gott. Sedan går det variera örterna. Jag brukar använda dill och gräslök, men även finstrimlad purjolök smakar fint. Att koka fisk i sin egen sky är en supermetod! Det går snabbt och fisken blir saftig och god. Det godaste är att ha vitt vin i kastrullen, men det går även bra med citronsaft.Skyn som bildas räcker egentligen som sås, men ibland vill jag göra mig till, därför blev det citronsås och pressad potatis idag.

Vit fisk med citronsås
4 portioner

500-600 g vit fisk (t ex rödspätta, kolja, sej)
2 msk citronsaft
2 msk vatten
2 msk smör
3 msk hackade örter (jag brukar använda dill och gräslök)
Salt och vitpeppar

Rulla ihop spättafiléerna, alt. skär fiskfiléerna i mindre bitar. Lägg dem i entraktörpanna. Häll över vatten och citronsaft. Salta och peppra. Klicka över smöret och strö över örterna. Sjud fisken under lock, på svag värme tills fisken är vit och ogenomskinlig. Det tar ca 5 minuter.

Citronsås
1 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl ljus buljong eller grönsaksspad
2-3 msk vispgrädde
1 äggula
2 msk citronsaft
salt och vitpeppar

Smält smöret i en katrull. Rör i mjölet och tillsätt sedan buljongen (gärna varm) lite i taget, under omrörning. Låt såsen koka 3-5 minuter. Blanda äggulan och vispgrädden. Tillsätt äggblandningen till såsen. Låt såsen inte koka mer, då kan den skära sig. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Inga kommentarer: