fredag 15 maj 2009

Tjejen som inte kan sluta baka


Idag har jag bakat igen... Hur ska detta sluta? Hade det är ute och rullar barnvagn så mycket, hade jag nog rullat själv vid det här laget. Jag får sluta baka när jag börjar jobba, för då lär det inte bli så mycket motion! Hur som helst, jag hittade ett lockande recept i den senaste broschyren från Arla. För att baka dessa små läckerheter behöver man ingen elvisp eller mixer, som för oväsen och väcker små sovande barn. Nu för tiden kan jag i stort sett bara baka när lilla H sover, så därför passade detta recept mig perfekt. Tyvärr hade jag inte havregryn hemma, så jag använde müsli istället. Det funkade bra (det var en sort utan fruktbitar), men havregryn hade de säkert blivit ännu godare. Kakorna smakade som rabarberpaj i miniatyr. Nästa gång ska jag ha större rabarberbitar och kanske lite vaniljsocker i smeten för att förstärka pajkänslan ytterligare. Jag tycker dock att kakorna ser ut som små bröst! Kanske ett plus enligt vissa, men jag ska nog trycka ner rabarberbitarna lite mer nästa gång, för att minska ner den erotiska effekten!

Imorgon har jag en shoppingtur inplanerad (får de hur det går med tanke på att Göteborgsvarvet arrangeras i stan imorgon!) och på söndag ska hela familjen på konfirmation. Det borde betyda att det blir åtminstone två bakfria dagar... Trevlig helg kära läsare!

Havrekakor med rabarber
30 st

1 späd rabarber
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Skär rabarbern i 1-2 cm tjocka bitar. Rör samman smör och socker i en bunke. Tillsätt havregryn och mjöl och rör ihop till en deg. Forma degen till kulor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en bit rabarber i varje kula. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Inga kommentarer: