tisdag 19 maj 2009

Om min man

Igår var det O som lagade middag. Det blev pasta carbonara. Det blir det nästan alltid när O lagar mat. Om han inte värmer köttbullar från kyldisken, eller steker hamburgare. Han tyckte själv att det inte blev då bra igår. Jag tyckte det var helt ok. Det smakade pasta och bacon...

För O är det viktigt att det här med mat är enkelt. För att han ska laga en maträtt behöver den uppfylla två kriterier:

1. Receptet får max innehålla 4-5 ingredienser
2. Maten ska bli klar på 5 minuter

Maträtter med många ingredienser blir helt enkelt för komplicerat för O. Att maten ska bli klar så snabbt beror på att han är så hungrig, helt enkelt. Jag tycker det är ett intressant fenomen. Under sitt 33 år långa liv måste han ha varit hungrig tusentals med gånger (närmare bestämt: 33 X 5 X 365= 60 225!) och ändå blir han överraskad varje gång det händer. Jag tror aldrig han planerat en måltid i hela sitt liv.

Jag har inte så mycket konkurrens i köket med andra ord. Hos oss är det jag som står för maten och O för disken. Det är en bra kombination. Det här med att O gillar enkelhet kan även översättas med att han är inte så kräsen. I stort sett vad som helst går ner. Det är mina käre makes bästa egenskap. Jag kan misslyckas fullkomligt med maten, men han tycker alltid det är gott.

Idag ska jag ska överraska O med tvårätters middag. Det är vår bröllopsdag nämligen. Det ska bli fint med vuxenmat mitt i veckan. H ska serveras någon delikat burk från Semper och E får en pirog. Nu ska jag gå in i köket och förbereda lite, sen ska jag gå ut och köpa lite vin. Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Haha...vad underhållande du skriver! Riktigt roande att läsa. Grattis på er bröllopsdag...tänk att det redan gått 2 år!

Josefine sa...

Ja det är ju 19:e idag! Stort grattis! Hoppas att ni får en riktigt mysig middag!