torsdag 11 juni 2009

Rabarber- och jordgubbspaj

Idag gjorde jag en otroligt god paj som jag måste dela med mig receptet på. Jag gick ner till stugan och skördade lite rabarber, men det blev inte tillräckligt för att räcka till en hel paj. Då kom jordgubbarna, som blivit över sedan tidigare, väl till pass. Jordgubbar och rabarber är en underbar kombination tycker jag. Receptet på smuldegen kommer från Annas mat och det har jag använt förut. Jag tror det är meningen att användas pajbotten, men jag tycker det blir jättegott när jag gör stora klumpar av smörig deg och lägger uppe på fyllningen. Vaniljglass tycker jag är det bästa tillbehöret till paj och just idag körde glassbilen förbi på eftermiddagen, så det vara bara att gå ut på gatan och införskaffa ett paket. Vad underbart enkelt livet kan vara ibland (det gäller att uppskatta det lilla!). Tyvärr hade jag inte kameran framme och det ångrar jag för ett bra recept förtjänar en bild. Det får bli nästa gång...

Rabarber- och jordgubbspaj

6 portioner

250 g rabarber
250 g jordgubbar
3 dl vetemjöl
150 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och skär rabarbern i cm-stora bitar. Skölj och skiva jordgubbarna. Lägg frukten i botten på en pajform. Blanda hälften och sockret med potatismjölet. Häll det över frukten och blanda lite försiktigt. Blanda mjöl, resten av sockret och vaniljsockret i en skål. Tillsätt smöret i kuber och blanda snabbt samman till en deg. Fördela små klumpar av degen över fyllningen. Grädda pajen i ugnen, 20-25 minuter. Servera vaniljglass till.

Inga kommentarer: