lördag 13 juni 2009

Pastarullar med spenat och getost


Idag har mina föräldrar varit på besök. Min kära mor klippte mig och och O (hon är frisör) och som lön för mödan fick hon middag. Ja, det fick pappa också, han fick vara barnvakt så han hade väl tjänat ihop till sin middag, han också ;-). Jag vet dock inte vad han tyckte om maten. Han sa att den var god, men det säger man ju alltid när någon bjuder på middag. Anledningen till att jag tvivlar, är för att jag bjöd på en vegetarisk rätt. Han hör till den skaran, som tycker att en riktig middag ska innehålla en bit kött. Helst med potatis och brunsås. Åtminstone var det den typen av mat som serverades när jag var liten. Han kanske har ändrat sig och faktiskt gillar pastarullar med spenat och getost. Det hade varit roligt. Jag gillade det i varje fall. Väldigt mycket. Och det var mättsamt. Trots köttbristen. Till efterrätt åt vi jordgubbar med vaniljglass. Jag är tokig i jordgubbar och kommer äta det var och varannan dag framöver. Det gäller att passa på när det finns färska och goda. Ha en fortsatt trevlig helg kära läsare! Det ska jag ha i varje fall.

Pastarullar med spenat och getost
4 portioner

500 g djupfryst bladspenat
1 msk olja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 paket Kelda sås Tomato Treat (à 2,5 dl)
12 färska lasagneplattor
200 g getost
200 g körsbärstomater

Sätt ugnen på 225 grader. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Fräs den i olja någon minut. Salta och peppra. Rör ner 1 dl av tomatsåsen. Lägg en sträng med spenaröra på varje lasagneplatta. Smula över osten. Rulla ihop plattorna från kortsidan. Skär varje rulle i tre delar. Ställ dem på ett stort ugnssäkert fat. Häll över resten av tomatsåsen. Lägg körsbärstomaterna runtom. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 minuter. Servera sallad till.

2 kommentarer:

bakmammorna sa...

å vad gott! perfekt med en färdig tomatsås så spar man mycket tid!

Anonym sa...

åh va gott det ser ut!!!sån fin färg och den ser verkligen lockande ut!!!!