tisdag 23 juni 2009

Sill i efterskott

Idag åt vi upp resterna av midsommarsillen. Nu kommer det nog dröja innan jag gör sillinläggning igen. Det något som åtminstone jag gör enbart vid högtiderna, jul, påsk och midsommar. Egentligen är det synd för det är ju så gott. Däremot äter jag inlagd sill ganska ofta till lunch, men då köper jag färdig i butiken. Helst äter jag dock sill på Tjörn där finns det en restaurang som har sill som sin specialitet. Passande nog heter restaurangen Salt & Sill. Den som styr kosan mot Västkusten i sommar borde göra ett stop på Klädesholmen och Salt & Sill för att prova deras sillplanka. Rätten består av sex sillinläggningar och färskpotatis. Deras inläggningar är kreativa och fantastiskt goda. Om jag inte minns fel kan man lägga till med sin båt direkt vid restaurangens brygga, för den som har lyxen nog att färdas i båt. Bryggan agerar också uteservering och det är otroligt mysigt att äta där ute och höra ljudet av kluckande vågor. Väl värt ett besök med andra ord.

Här kommer receptet på den sill jag gjorde i fredags. Den blev lyckad och kan mycket väl återkomma nästa år!

Basilikasill
6 portioner

1 paket 5-minuterssill (à 420 gram)
2 dl turkisk yoghurt
1/2 färsk basilika
1 liten vitlöksklyfta
1 msk dijonsenap
1 tsk flytande honung
salt och vitpeppar

Blanda yoghurten med dijonsenap och flytande honung. Hacka basilikabladen och tillsätt även dem. Smaka av med salt och peppar. Skölj sillen och skär den i mindre bitar. Rör ner sillen i yoghurtblandningen. Klart! Enklare kan det inte bli.

Inga kommentarer: