torsdag 25 juni 2009

Dyrbara godsaker

Oj, oj, oj vad det har varit varmt i Göteborg idag. En perfekt dag att spendera på stranden, men vi är för tillfället snoriga familjen och har som en konsekvens av det ingen ork över för den typen av utflykter. Typiskt nog, drabbades familjen av en elak bacill, samma dag som O började sin semester. Till råga på allt skiner solen som aldrig förr och det ändå vi gör är att torka snoriga näsor och svettas i vår bastuliknande lägenhet. Efter att ha sovit hela förmiddagen mådde jag och även resten av familjen skapligt och då begav vi oss till 421 (ett köpcenter) för att storhandla på ICA Maxi. Det visade sig vara en underbar idé, AC'n svalkade så skönt så skönt. Vi vandrade runt bland butikerna länge och väl. Det roliga slutade dock tvärt för mig, när jag gjorde ett besök i ett av H&M's omklädningsrum. Att se min bleka lekamen i det där brutala ljuset gjorde mig så chockad och upprörd att jag var nära att börja gråta. Efteråt sökte jag tröst hos O, men utan resultat. Han hade haft en liknande upplevelse när han provade kläder före mig, och hans sätt att hantera det hela på var att helt enkelt inte prata om det. Med tunga steg tog vi oss bort till matbutiken och började göra det vi hade åkt dit för att göra. De var inget roligt att handla mat efter den där upplevelsen. Det gamla vanliga åkte ner i kundvagnen. Jag blev lite glad när jag såg de fräscha bigaråerna och köpte mig en liten påse. Först när jag kom hem insåg jag vilken dyrgrip dessa bär är. Min påse innehöll lite drygt ett hekto bigaråer. Detta hade jag betalat 22 kronor för. Jag räknade dem och de var 13 till antalet. Det blir nästan två kronor styck! Ganska dyrt. Jag har ätit upp dem medan jag skrivit det här inlägget. Gott var det, men jag vet inte om det var så gott. Så här fina var de:



Av någon anledning fick jag för mig att göra lasagne idag. Det var helt idiotiskt att laga mat i ugnen, när temperaturen i lägenheten redan var nära 30 grader. Svetten rann om oss när vi tillslut spisade vår middag. Den var i varje fall god. Jag använde mig av ett recept jag hittat på Matplatsen. Färdig sås från Knorr, var själva grejen och det var lyckat. De där ostsåserna från Kelda är jag riktigt trött på. Knorrs bechamel är ett bra alternativ. Tack för idag!

1 kommentar:

Josefine sa...

Värme inne i lägenheten är i n t e bra för humöret. Inte för mitt i alla fall. Fy fan. Jag strövade runt på frölunda torg igår för första gången i mitt liv. Gick i alla affärer för att få njuta av luftkonditioneringen. Bigarråer.. så otroligt gott. Så snuskigt dyrt.