tisdag 6 oktober 2009

Äppeltider

Härom dagen bjöd jag några vänner på den här äppelkakan. Den innehåller matlagningsyoghurt och kokos, vilket gör den lite speciell. Originalreceptet innehåller även en vaniljsås, men jag serverade kakan med vispad grädde. Vaniljsås hade nog varit godare. Receptet kommer från Arla.

Kokosäppelkaka
8 port

100 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk socker
1 msk vatten
3 äpplen
2 ägg
1 dl socker
1 krm salt
1 dl kokos
2 dl matyoghurt
2 msk vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör, mjöl och socker. Häll i vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, ca 23 cm i diameter. Låt formen stå i kylen ca 30 min. Nagga med gaffel. Förgrädda pajen ca 10 min. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i salt, kokos, matyoghurt och mjöl. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem i pajskalet och häll över smeten. Grädda i nedre delen av ugnen 30-40 min. Låt pajen kallna. Strö ev över lite kokos.

Inga kommentarer: