söndag 23 maj 2010

Rabarberpaj med knäckig smak


Igår kväll hade vi grillpremiär i vår stuga. Ovanligt sent för premiär, förra året grillade vi första veckan i april. Men vi är inga grillfantaster. Jag gillar i stort sett all typ av matlagning, men grillning går jag inte riktigt igång på.Det är för bökigt och jag har så dålig fantasi när det gäller bra tillbehör. Jag tar tacksamt emot bra grillrecept som passar en amatör.

Fördelen med att grilla är att man sitter ute och äter. Igår var vädret underbart och vi satt ute tills solen gick ner och myggen höll på att äta upp oss.

I fredags kunde jag äntligen skörda lite rabarber. Jag googlade efter recept på rabarberpaj, och hittade otippat vad jag sökte på Linda Skugges blogg. Pajen med det knäckiga täcket var alldeles ljuvlig med en skopa vaniljglass till. Helt klart en ny favorit.

Knäckig rabarberpaj
6-8 portioner

500 g rabarber
150 g smör
1/2 dl sirap
1 dl grädde
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i småbitar och lägg dem i en ugnsform. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sirap och grädde, vispa ihop och dra kastrullen från värmen. Blanda mjöl, havregryn, bakpulver och socker i en skål. Rör ner mjölblandningen i kastrullen. Bred smeten över rabarbern. Grädda pajen i 25-30 min, tills ytan är lite knäckig. Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Vad gott detta lät...måste testas!

Helena mitt i smeten sa...

Ja det tycker jag att du ska göra! Pajen var jättegod!

Vero sa...

Jammi!