lördag 24 juli 2010

Enkel och god hallonpaj


Idag har hela familjen varit på IKEA och efter den trippen var jag (och resten av gänget också) helt slut. Suget efter en god efterrätt var dock stor och med kylen full av hallon var det ganska givet vad den skulle innehålla. Jag gjorde tillslut en paj, med minimal arbetsinsats, men den var riktigt god ändå.

Hallonpaj
6 portioner

175 g smör
2 1/2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 dl + 3/4 dl socker
ca 6 dl hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Häll hallonen i en pajform och strö 1/2 dl socker över dem. Smält smöret i en kastrull. Rör ner havregryn, mjöl och resten av sockret i smöret. Strö den gryniga smuldegen över hallonen. Grädda i ugnen i ca 25 minuter. Servera ljummen med vaniljglass eller vaniljvisp.

2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Vad gott det ser ut. Jag måste nog köpa lite hallon och göra något med dem snart.

Sara sa...

Hej! Jag måste bara säga att jag ääääääälsklar det här receptet!! Varje gång jag ska göra paj, oavsett om det blir med hallon i eller ej, så googlar jag på "Hallonpaj Ikea" och då finner jag smulpajen jag vill ha. MUMS! Du är grym Helena! :) Kram Kram