onsdag 11 augusti 2010

Chokladmuffins helt enkelt


Det regnar, alltså bakar jag. Så kan man summera mitt liv den senaste tiden. Idag blev det chokladmuffins. Jag hade inget smör hemma så jag googlade på muffinsrecept baserade på olja och hittade in på den här fina bloggen. Resultatet blev bra, en lite skorpig yta och mjukt i mitten. Precis som det ska vara. Barnen åt med god aptit, se bildbevis nedan.

Det där med att dra ner på efterrätter, som jag skrev om häromdagen, det händer alltså inte. Det skjuter jag upp tills jag börjar jobba nästa måndag. Då kommer jag inte längre ha tid att baka längre. Då börjar jag mitt nya liv. Då...

Det börjar ta på mina muffinsformar så jag gjorde en beställning hos Klara färdiga också. Funderar på att köpa lite mer onödiga bakgrejer innan nästa avsnitt av Sopranos börjar (är helt besatt av den serien för tillfället). Eller så kollar jag på In treatment istället. Vi får se.

Amerikanska chokladmuffins
12 st

4 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl mjölk
6 msk olja
2 krm salt

Värm ugnen till 200°C Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt olja och mjölk. Tillsätt mjöl, blandat med bakpulver,vaniljsocker, kakao och salt. Fyll 2/3 av formarna med smet. Grädda i 20 minuter i mitten av ugnen.





3 kommentarer:

Så som livet är sa...

Snabbt och smidigt...& fruktansvärt gott!
Det gillar vi.
Bra med alternativ: olja om smöret är slut.
TACKRAM till dig!!!

Erika - Bakglädje sa...

Chokladmuffins är aldrig fel. Jag ser att de blev uppskattade. Jättefina bilder.

tina sa...

Chokladmuffins! Senast jag åt chokladmuffins var nog efter det här receptet som jag kan rekommendera (gott med hallon i): http://www.pickipicki.se/2009/02/en-blivande-matbloggare-bakar-muffins/