tisdag 31 augusti 2010

Vegetarisk lasagne



Idag gjorde jag en vegetarisk lasagne till middag. Den var god, men jag misstänker att den kan bli ännu godare. Jag ska göra ett nytt försök och då ska jag nog addera en tomatsås och någon örtkrydda. För den som gillar milda smaker är det här perfekt. Den var ganska lättlagad också, eftersom jag använde färdiglagad béchamelsås. Jag hade tänkt använda gröna lasagneplattor, men de var slut i affären. Det hade gjort lasagnen lite finare, även om jag inte brukar känna så stor smakskillnad mellan spenat- och originalpasta.

Grönsakslasagne
4 portioner

12 lasagneplattor (helst gröna)
2 morötter
1 liten zucchini
1 gul lök
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
125 gram mozarella
2 1/2 dl riven lagrad ost
salt och malen vitpeppar
2 paket Knorr béchamelsås
salt och malen svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Ansa och tärna morot och zucchini. Tärna paprikan. Finhacka löken och skiva vitlöken. Skär mozarellaosten i små bitar. Fräs morot, zucchini, lök, paprika och vitlök i olivolja. Grönsakerna ska inte bli helt mjuka. Krydda med salt och peppar. Häll i 1 1/2 paket béchamelsås och blanda. Lägg lite (men inte allt) av den resterande béchamelsåsen i botten på en ugnssäker form. Lägg ett lager av lasagneplattor ovanpå. Varva med grönsaksblandningen och mozarellaost. Avsluta med ett lager lasagneplattor och häll över den resterande béchamelsåsen. Strö rikligt med ost över.Grädda i ca 35 minuter. Låt stå 10–15 minuter innan den serveras. Gott med sallad till.

2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Åh... lasagne är min favorit (eller en av mina favoriter i alla fall). Gillar både vanlig lasagne och vegetarisk. Det måste skrivas upp på matlistan snart.

Idas Söta sa...

Det här såg ju jättegott ut för en vegetarian som jag själv! Lasagne funkar alltid!