onsdag 13 oktober 2010

Lyxig kycklingmiddag

För ett bra tag sedan lagade jag ungsbakade kycklingklubbor, ett recept komponerat av min favoritkokboksförfattare, Anna Bergström. Det blev mycket gott och jag kan bli hungrig bara jag tänker på det. Idag hittade jag en variant på det receptet på Sveriges radios hemsida. Även denna gång var det Bergströmskan som stod för receptet och det blev lika gott idag, även om det denna gång innehöll något färre ingredienser.

Lättlagad örtkyckling i ugnen
4-5 portioner

4-5 frysta stora kycklingklubbor
2 msk olivolja till långpannan
2 medelstora gula lökar i klyftor
1 paprika i bitar
2 medelstora morötter i bitar
4 medelstora potatisar (kan uteslutas)
5-6 skalade vitlöksklyftor
2-3 tsk torkad timjan
1-2 tsk torkad rosmarin
knappt 2 tsk flingsalt
svartpeppar ur kvarn
1-2 msk olivolja ytterligare
ca 2 dl torrt vitt vin

Värm ugnen till 200°. Ta fram en stor långpanna och ringla i olivolja. Lägg i frysta (de ska inte tinas!) kycklingklubbor och alla grönsakerna i bitar runt om. Lägg även i skalade vitlöksklyftor delade på längden. Smula över flingsalt. Strö över torkad timjan och rosmarin och peppra rätt rejält men bara på kycklingklubborna. Ringla slutligen över en aning extra olivolja. Sätt in långpannan mitt i ugnen i sammanlagt 50-60 minuter. Häll efter cirka 20 minuter försiktigt på det vita vinet och fortsätt att ugnssteka det hela. Titta till kycklingen då och då, ibland kan man behöva ösa den med stekskyn ett par gånger under tillagningen. Sänk eventuellt ugnsvärmen mot slutet. Servera med en sallad eller som jag med coctailtomater (jag brukar sällan ha sallad hemma, är ingen salladsmänniska kanske).

6 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Låter jättegott. Jag gillar kyckling, det passar liksom alltid... både till vardag och fest.

Cupcakesfluffan sa...

låter himla gott, kyckling är en klar favorit här hemma

Helena sa...

Med rosmarin och vitt vin kan det ju inte bli annat än gott! :-) Ikväll ska jag banne mig ta ett glas vitt vin. Sambon får laga mat.

Helena mitt i smeten sa...

Ja det fina med det här receptet är att det känns lyxigt även om råvarorna är väldigt billiga. Sånt gillar jag!

Camilla sa...

Idag testade vi detta....och vad gott det var! Tack för receptet!

Helena mitt i smeten sa...

Kul att du gillade det Camilla!