söndag 28 november 2010

Glögg och tilltugg på första advent



Det är mysigt med första advent. Äntligen lyser ljusstakar och stjärnor i de annars så svarta fönstren. Här i Göteborg har vädret varit av värsta sorten och jag har faktiskt inte varit ute på hela dagen. Jag har städat och fixat lite julstämning i hemmet. Nu är jag inte så mycket för julpynt, men några prylar åkte fram. På eftermiddagen kom några vänner över på adventsfika och det var mysigt.

Det blev mycket glögg och godsaker på en gång. O hade köpte Blossas glögg X med smak av saffran. Jag var först lite tveksam till saffran i glöggen men det var riktigt gott! Till glöggen gjorde jag flera sorters tilltugg och godisarna jag gjorde i veckan dukades också fram. Dessutom hade vi en massa goda köpesaker som skumtomar, lussekatter och pepparkakor. J hade även med sig en jättegod kaka som hon hade gjort. Jag åt tills jag var lätt illamående!

Här kommer receptet på ett av tilltuggen jag gjorde. Receptet är hämtat från Coop, men en liten modifiering från min sida. Gott och enkelt att tillaga!

Kanapé med chèvre och fikon
12 stycken

120 g chèvre
1 dl crème fraiche
6 skivor rostat bröd
2 msk smör
2 msk flytande honung
2 krm svartpeppar
2 krm flingsalt
4 färska fikon, i små klyftor
ca 1 msk crema di balsamico

Blanda chèvreosten med crème fraiche. Dela det rostade brödet i tolv bitar. Smält smör i en stekpanna. Tillsätt honung, salt och peppar och låt blandningen bli varm. Vänd hastigt ner fikonklyftorna i den varma honungsblandningen, cirka 30 sekunder. Skeda upp fikonen på bröden. Ringla över crema di balsamico. Servera genast.

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Allt med fikon får det att vattnas i munnen på mig, det där låter verkligen supergott! Det ser fräscht ut.

Erika - Bakglädje sa...

Åh, de där tilltuggen såg riktigt goda ut. Jag tycker fikon är väldigt gott, men köper sällan färska.