söndag 21 november 2010

Utmanad (plus en liten gris)



Härom veckan provade jag att göra en marsipangris för första gången. Det var på jobbet (jag vet, jag har världens grymmaste jobb just nu) som jag fick möjlighet att lära mig från en proffskonditor och med proffsmaripan. Jag förstår nu att det är väldigt stor skillnad på den marsipan som säljs i affären och den som bagerierna använder. Kul var det i varje fall och jag förstår varför man kan bli hocked på modellering!

Inspirationen till att blogga har inte varit på topp den senaste tiden och det är lite synd nu när den är nystylad och fin. Idag har jag köpt senaste numret av Elle mat & vin och hoppas att den ska råda bot på detta oinspirerade tillstånd. Hur som helst brukar den tidningen ha positiv inverkan på mig.

Jag har blivit utmanad av Erika, som driver den finfina bloggen Bakglädje. Det känns tacksamt och bra att svara på några korta frågor om mitt kök, när lusten att blogga recept inte vill infinna sig. Egentligen ska man skicka utmaningen vidare, men jag är lite internetblyg så jag nöjer mig med att uppmuntra er som läser att anta utmaningen om ni vill! Här kommer svaren som jag knåpat ihop:

1. Nämn 3 saker du alltid har i kylskåpet.
(förutom mjölk, smör och ketchup...)

* ägg
* yoghurt
* ost

2. Nämn 3 saker som du alltid har i din frys.

* Majs
* Hallon
* Fisk av något slag

3. Nämn 3 saker som du alltid har i ditt skafferi.

* Torrjäst
* Florsocker
* Müsli

4. Nämn 3 saker som du älskar men sällan köper eftersom att det är dyrt.

* Tryffel (har aldrig köpt och kommer troligtvis aldrig köpa det heller!)
* Sjötunga
* Oxfilé

5. Länka till de tre som du utmanar.
* Som sagt, jag utmanar alla som känner för det!

Ha en skön söndagskväll gott folk!

3 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Vilken söt gris. :-) Jag funderar på om jag också ska göra lite marispangodis till jul, få se om jag hinner. Kul att läsa vad du har i ditt kök. :-)

Bakverk och Fikastunder sa...

Så söt :-)

Hanna - Bakfnatt sa...

Så roligt att du modellerat en gris, gullig! Kanske man får se fler modelleringar här framöver då ;-)