fredag 24 december 2010

Jul i vårt hus


Min man har haft den goda smaken att dekorera vårt köksfönster på detta eleganta vis. Med fusksnö. Och sommargardinerna i rosa och orange hänger kvar. Men det blir jul ändå och tur är väl det!

Jag har försökt att ta det så lugnt som möjligt inför jul, inte stressa alls har varit målet. Jag har inte lyckats helt men bättre än vanligt. Jag har köpt nästan alla julklappar på nätet och skrutit för alla jag träffat om hur förträffligt det är att slippa jaga runt i affärer. Men nu visade det sig att två julklappar inte kommit fram, trots att jag beställde dem i god tid, så nu får jag äta upp att jag var så mallig över min taktik.

Jag var ledig igår och då gjorde jag och barnen kolor. Receptet hittade jag i Elisabeth Johanssons bok Godis. Hon använde torkade tranbär men jag hittade torkade blåbär på Konsum så jag ville prova att ha i det. Sega och knäckiga i smaken, ganska lösa så de bör förvaras i kylen för att hålla formen.

Nu återstår det bara för mig att önska god jul! Tack alla ni som läser och som skriver gulliga kommentarer. Jag uppskattar det verkligen!!!



Sega kolor med blåbär
50 stycken

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 dl torkade blåbär
olja till formen

Olja in två folieformar 15 x 20 cm. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt grädde, socker och sirap och rör ihop. Koka under lock tills termometern visar 121 grader, eller gör kulprovet. Rör om då och då. Ta kastrullen från värmen. Vänd ner blåbären och häll upp massan i formarna. Låt kolan stelna över natten i rumstemperatur. Skär upp kolorna med en vass kniv.