lördag 15 januari 2011

Lyxig middag och svindyrt vin


Igår lagade jag en god och lyxig middag. Jag försökte matcha ett väldigt dyrt vin, som O egentligen hade tänkt ge till sin bror i present men ångrade sig och gav honom något istället. Den där flaskan har stått på vår köksbänk i flera veckor och frestat oss och igår bestämde jag mig för att korken skulle av.

Egentligen hade jag inte ork nog för att fixa en lyxmiddag, arbetsveckan har minst sagt varit intensiv och igår var jag helt matt. Så jag letade rätt på ett recept, som jag sedan förenklade så mycket som jag bara kunde. Jag stekte entrecôte, gjorde potatis- och palsternackspuré, örtsmör med vitlök och flingsalt och sist men inte minst en mustig rödvinssky. Det var inte dumt alls! Här kommer receptet på skyn, som jag varmt kan rekommendera. Smakrik till tusen och enkel att göra.

Ha en go lördagskväll! Nu ska jag försöka mig på att göra dumplings.

Mustig rödvinssky
4 portioner

1/2 paket bacon
1 vitlök
1 dl rött vin
1 msk balsamvinäger
4,5 dl vatten
1/4 dl kalvfond
1 tsk torkad rosmarin
4 st vitpepparkorn
1 msk maizena
1 krm vitpeppar
1 msk smör

Tärna baconet. Dela vitlöken i klyftor och skala den. Fräs bacon och vitlöksklyftor. Häll på vin och vinäger och låt koka tills hälften återstår. Tillsätt vatten, fond, rosmarin och vitpepparkorn. Låt sjuda ca 15 min. Sila skyn. Red skyn med majsstärkelsen utrörd i lite kallt vatten. Runda av med smöret. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Vilken härlig fredagsmiddag, ser så gott ut, skall allt ta och testa skyn

charlotta sa...

jag tycker det är så sjukt gott med rödvinssky! sist vi gjorde blev den så god att vi åt resterna med sked...