måndag 21 februari 2011

Frallan Allan


Nu har min dotter blivit förkyld, så idag har jag varit hemma med barnen. Vi har haft en riktigt mysig dag, för H har varit hyfsat pigg, trots att hon har lite feber. (Barn är betydligt tåligare när de är sjuka, än vuxna tycker jag. Själv blir jag grinig redan om min kroppstemperatur når 37 grader, medan mina barn sitter uppe och leker om de har 38,5. Varför är det så?!) Vi har titta en del på tv såklart, men även bakat frallor. Jag slängde ihop en deg på det som fanns i skafferiet. Tydligen blev det bra enligt barnen. Jag har ännu inte fått tillbaka mitt smaksinne.

Barnen tyckte det var väldigt roligt att knåda degen och de höll på länge och väl med sina degklumpar. I synnerhet H som lämnade ifrån sig en grå slemmig massa en halvtimma senare. E tycker om ost på frallor så det var hans idé att strö på lite riven ost. De är duktiga mina små barn. De gjorde så korviga och söta frallor. Mina är runda och förutsägbara, hehe.

Jag var helt matt efter bakningen för det blev så rörigt och kladdigt, som det alltid blir när de är med. H lyckades även kissa på sig mitt i alltihop, vilket bidrog till ganska höga halter av stresshormoner i mitt blodomlopp. Men vi hade roligt faktiskt.

Ha en bra kväll kära läsare. Här kommer receptet.


Havrefrallor med rågsikt
18-20 frallor

1 paket jäst
5 dl vatten
1 1/2 tsk salt
1 msk sirap
2 msk olivolja
3 dl havregryn
8-9 dl rågsikt (plus mjöl till utbaket)
ev. lite riven ost

Lös jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt alla övriga ingredienser, utom saltet och rör ihop. Degen ska vara lös. Bearbeta degen i 5-10 minuter. Blanda i saltet. Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter. Häll ut degen på en bänk och knåda den i lite mjöl till en smidig deg. Dela degen i 18-20 bitar och rulla dem till bullar. Låt jäsa igen under bakduk i 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader. Strö eventuellt på lite riven ost innan frallorna gräddas. Ställ plåten i mitten av ugnen i 10 minuter. Höj upp plåten till översta falsen de sista två minuterna om osten ska få fin färg.

3 kommentarer:

charlotta sa...

åh, vad mysigt (och gott!). idag får jag besök av min sexåringa brorsdotter, hon vill alltid baka när hon kommer hit så vi får väl se vad vi gör idag.

mumsfillibaba sa...

bakade med mina syskonbarn förra veckan och det var jättemysigt! de gillade mest att slicka visparna:)

Jag blir också supergnällig när jag har 37 graders feber. Så synd om mig!!!:)

Remsan sa...

Det är ju skönt när man själv är pigg och kan få lite gjort när man ändå är hemma. Baka är ju perfekt, även om det brukar inkludera en del sanerande efteråt om barnen är med :-)