måndag 14 februari 2011

Vit kladdkaka till mina älsklingar


Jag hade tänkt experimentera fram en kladdkaka med flera sorters choklad idag, men när jag väl började baka insåg jag att smöret nästan var slut. Jag googlade efter ett annat recept och hittade det här, hos Jenny på Kalasgott. Det blev en väldigt god kladdkaka, även om jag drog ner en del på smöret. Och blåbär till var en riktig höjdare! O hade även varit på Steinbrenner efter jobbet och köpt kaka och praliner så vi hade en hel efterrättsbuffé att smaska på. Så ska alla hjärtans dag firas!

Vit kladdkaka
8 bitar

2 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
3 msk apelsinjuice
100 g smält vit choklad
75 g smält smör

Värm upp ugnen till 150 grader. Rör ihop ägg och socker. Sikta ner vetemjöl och vaniljsocker. Tillsätt apelsinjuicen, den smälta chokladen och det smälta smöret. Häll smeten i en smörad och bröad bakform och grädda kakan i 30 minuter. Pudra över florsocker och servera med bär.

3 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Vit kladdkaka är så gott :-)

Josefine sa...

Menar du att det är bättre att fira så än men magsjuka?

Den där kladdkakan ser helt livsfarlig ut. Jag ska testa den när köket är klart (kanske aldrig mao).

charlotta sa...

jag älskar vit choklad. en masse! tyvärr tycker min sambo att det är det sötaste, sliskigaste och vidrigaste som funnits i denna värld (hur man nu kan tycka det?!). buhu.