fredag 25 mars 2011

Och ännu mer våfflor


Jag efterlyste recept på våfflor med vischyvatten igår, och det damp ner ett förslag från Bakverk och fikastunder. Tack för det! Dessa våfflor blev vår middag idag, till barnens stora förtjusning. Det var frasiga våfflor jag ville ha och det fick jag också. Jag hällde i vaniljsocker i smeten för jag är en riktig sucker för vanilj och det blev lyckat. Jag är nöjd helt enkelt. Ha en go helg allesammans!

Frasiga våfflor

10 st

2 ägg
3 dl kolsyrat vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
2 msk vaniljsocker
100 g smält smör

Vispa ihop äggen. Blanda ner det kolsyrade vattnet. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt och rör ner det i äggblandningen. Rör till sist ner smöret. Låt stå i kyl ungfär 1 timma (det här gjorde inte jag men det funkade ändå). Stek i våffeljärn. Servera vispad grädde och sylt till såklart.

4 kommentarer:

Karin W. sa...

En dag för sent såg jag din våffelefterlysning men det kommer väl fler våffeldagar.

Hotell Uman i Umeå serverar sina berömda frasvåfflor till frukost. Så här lyder ingredienserna i det recept jag har på de våfflorna:

4½ dl våffelmix, 1 dl havregryn, 3/4 msk vaniljsocker, 125 g smält smör, 4½ dl Porla/Ramlösa,(prova att byta ut mot 4½ dl starköl), 1 krm salt, 1 dl filmjölk alt. yoghurt. Samtliga ingredienser rörs samman och låt stå i kylskåp över natten.

Helena mitt i smeten sa...

Tack för receptet! Det får jag prova nästa gång!

Cupcakesfluffan sa...

Det receptet skall jag testa, var inte alls nöjd med det receptet jag använde igår

Helena sa...

Gud vad gott det är med våfflor! Själv är jag fortfarande mätt efter veckans våffelorgier...