torsdag 21 april 2011

Gnocchisallad - perfekt till en påskbuffé


Skärtorsdag, visst är det underbart?! Fyra lediga dagar att se fram emot och förhoppningsvis en massa sol. Min plan är att spendera mycket tid i kolonistugan. Tyvärr måste vi göra en del nytta, som att beskära träd till exempel, men det blir tid över till att lata sig också. Och laga mat. Jag har bunkrat upp till bristningsgränsen för att slippa handla under hela påsken (så kommer det naturligtvis inte bli, jag glömmer alltid handla en massa viktiga saker). Jag har spanat in flera recept som jag vill prova. Det ska lagas kyckling och bakas citrontarte bland annat. Och inlagd sill till påskafton.

I eftermiddags var jag inne i stan och köpte grensåg och påskpresenter till barnen. När jag kom hem hade O ordnat gjort en grym gnocchisallad till middag. Åh, vad bra det var. Vi åt serranoskinka till, men den här salladen skulle passa lika bra med kyckling eller på en buffé. Receptet kommer från Lantliv Mat och vin, som för övrigt är en riktigt bra mattidning enligt mig. O tycker att den här salladen skulle må bra av ännu mer smak och det har han nog rätt i. Nästa gång har vi i lite vitlök.

Glad påsk kära läsare! Nu ska jag krypa upp i soffan med min man och en kall öl.

Ljummen gnocchisallad
6-8 portioner

750 g potatisgnocchi
100 g flagad mandel
1 1/2 kruka färsk basilika
3 1/2 dl riven parmesanost
1 dl olivolja
1 dl vatten
ev. en klyfta vitlök
salt och peppar
500 g små tomater
400 g sugersnaps
1-2 stånd grön sparris
3 nävar rucola

Koka gnocchin enligt förpackningens anvisningar. Låt rinna av. Blanda mandel, basilikablad, parmesan, olja och vatten till en pesto i en matberedare. Smaka avmed salt och peppar. Halvera tomaterna. Ansa och strimla sugersnapsen. Koka i lättsaltat vatten i ca 1 minut. Spola genast i kallt vatten. Ansa sparrisen och koka den i lättsaltat vatten i ca 3 minuter. Spola genast i kallt vatten. Dela i mindre bitar. Blanda mandelpeston med gnocchi och därefter med övriga ingredisenser. Låt allt bli varmt i en rymlig stekpanna. Servera tillsammans med rucolan.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ser helt underbart gott ut! Ska absolut göra när det vankas onsdagspasta här hemma :-) Kram Gourmetmorsan