tisdag 31 maj 2011

Käringön

I lördags blev jag bortskämd på det allra bästa sättet. Min fantastiskt fina vän L överraskade mig och K (också en fantastiskt fin vän), med lyxlunch på Käringön. Både jag och K har fyllt 35 i vår och det skulle firas på detta underbara vis.

L plockade upp oss med sin bil och körde oss ut till Orust, där vi sedan tog båten över till Käringön. Vi behövde inte tänka på nåt, L fixade allt för oss. Bord hade hon bokat på Peterson's Krog.


Menyn bestod av övervägande del fisk- och skaldjursrätter, som sig bör på en krog på västkusten. Jag åt lax och L och K åt fisksoppa. Min rätt var väldigt god (jag älskar skummade såser!).


Till efterrätt åt jag och L brownie med vaniljglass och jordgubbar. Åh, så somrigt och gott! K åt vit chokladmousse med lemoncurd, också det mycket gott.


Peterson's krog är ett riktigt mysigt ställe och det ligger hur fint som helst, alldeles vid vattnet. När vi var där var det regnigt och blåsigt och någon promenad på ön blev det inte tyvärr. Käringön är en riktig liten pärla och väl värd ett besök för den som tänker besöka västkusten till sommaren. Jag tänker i varje fall också dit snart igen, men då på en solig dag så jag kan sätta mig på en klippa och njuta.

Utflykten till Käringön var så fantastiskt mysig. Det lyxigaste av allt var att ha så mycket tid till att prata med bästa vännerna. Det här måste vi göra fler gånger, så jag har börjat klura på en ny utflykt för oss tre. Har ni några tips på vart jag bjuda mina vänner?

3 kommentarer:

Josefine sa...

Fontinberget. Underbar natur. Bed and breakfast på Nordiska. Skoja bara. Men herre gud vilken fin grej L gjorde. Lyx! Det är helt klart något speciellt med att åka ut till öar.

charlotta sa...

jag är ingen expert på mysiga krogar på öarna eftersom det mest serveras fisk där (och fisk är som bekant inte min grej). men - mina svärföräldrar tycker om salt och sill på klädesholmen!

jag var på käringön första gången förra året men vädret var så dåligt att jag nog får åka dit igen och kolla läget.

Amanda sa...

Gillar verkligen din blogg! :) Har fått fantastiskt mycket inspiration från dig!