söndag 15 maj 2011

Rabarbermuffins i all sin enkelhet


Det är stor risk att det blir en del rabarberrecept här på bloggen framöver. Nu på våren är ju rabarbern så himla god och jag har samlat på mig några recept som jag vill testa. Igår gjorde jag dessa muffins och de blev väldigt goda. Söta och fluffiga, men inte så mycket rabarber tyvärr. Nästa gång har jag nog i lite mer.

Rabarbermuffins
12 stycken

100 g smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 150 g finskuren rabarber
1 msk socker

Sätt ugnen på 200°C. Vispa smör och socker fluffigt. Vispa i ett ägg i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Klicka i smeten i muffinsformar. Blanda rabarbern med 1 msk socker och tryck ner några bitar i varje form. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

2 kommentarer:

charlotta sa...

jag tar tacksamt emot alla rabarberrecept, kan jag lova. har med mig ett helt gäng (snodda från mammas och pappas trädgård...) med mig hem till götet!

Min Mans Mat sa...

Så gott och så perfekt...precis vad jag letade efter...i all sin enkelhet Tack H i Småland