fredag 16 september 2011

Parmesanostpaj med smörstekta kantareller


Igår gjorde jag slut på min stora bit parmesanost och jag fick rätt. Den hade inte börjat mögla. Den smakade alldeles utmärkt i denna paj med lite stekta kantareller på toppen. Pajen hade ganska syrlig smak, tack vare kesellan, men det var bara gott. Jag tror dock att något saknades och nästa gång ska jag prova att ha i purjolök.

Parmesanostpaj
6 portioner

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl kesella
75 g smör
1 tsk salt

Fyllning
3 ägg
2,5 dl kesella
1 krm salt
2 krm svartpeppar
1 kruka basilika
150 g riven parmesanost

Sätt ugnen på 225 grader. Börja med att göra pajdegen. Blanda alla ingredienser i en matberedare till en smifig deg. Tryck ut degen i en springform, 28 cm i diameter. Låt pajskalet vila i kylen medan du gör fyllningen.

Blanda ägg, kesella, salt och peppar i en bunke. Hacka basilikan och riv osten. Tillsätt till äggblandningen och rör om. Nagga pajskalet och häll därefter i fyllningen. Grädda mitt i ugnen i 30-35 minuter. Låt vila en stund före servering. Stek lite svamp och gör en sallad att servera till. Ät och njut!

Inga kommentarer: