fredag 9 september 2011

Kan man laga nåt gott av det här?


Ja, det kan man, nämligen det här:


Här lagas det rätter som kräver parmesan, på löpande band. Anledningen är att Ola pikade mig när jag förra veckan kom hem med en jättestor bit av den goda osten. Han ifrågasatte om vi skulle hinna äta upp den innan den börjar mögla (jag vet inte hur bitar parmesan vi har slängt just för att de börjar täckas av gröna äckliga fläckar), så nu måste jag ju bevisa för honom att det hinner vi visst! Därav den goda ostsåsen jag gjorde tidigare i veckan, samt att jag nu inhandlat ingredienser till en parmesanpaj, som jag ska göra i helgen.

Jag kommer få rätt, på söndag lär osten vara slut, men risken är att vi föräter oss på parmesan och det vore ju faktiskt något av ett misslyckande. Hmm, det erkänner jag inte för Ola i så fall...

Färsk ravioli med stora vita bönor och parmesan

4 portioner

2 paket färsk ravioli (jag använde grön)
1 förpackning stora vita bönor
4 tomater
1 liten rödlök
2 avokador
1 dl olivolja
1/2 dl vit balsamvinäger
minst 1 dl riven parmesanost
salt och peppar

Koka pasta. Hetta under tiden upp en stekpanna med olivolja och balsamvinäger. Dela tomaterna i klyftor och skiva löken fint. Lägg ner dem i pannan, stek försiktigt i någon minut eller två. Blanda ner skivad avokado och bönorna. Smaka av med salt och peppar. Blanda alltsammans med pastan. Strö över parmesanosten

2 kommentarer:

Kim sa...

Hoppsan så gott! Stora vita bönor är mina favorit-bönor, om man räknar bort kaffebönan...

Trevligt att du är tillbaka!

Helena mitt i smeten sa...

Samma här, kaffebönan är nummer ett, stor vit böna är en stabil tvåa!

Det är trevligt att vara tillbaka, tack så mycket :)